SEDIMENTOS DE LUZ, 
Series

2024 - Ongoing
EN:
I explore the interaction between organic materials and geometry as a means to capture impermanence and the process of artistic creation. I use natural jute fabrics as the base, on which I draw geometric shapes—predominantly the circle—using ashes and natural sediments. Although they may seem like paintings at first glance, these pieces are infused with the essence of the earth: the sediments, mixed with adhesive, form a textured surface that suggests both solidity and fragility.
The circle, a symbol of wholeness and continuous cycles, intertwines with geometric and linear strokes, inviting the viewer to reflect on the relationship between chaos and order in nature. In some works, I incorporate brass candlesticks, designed in proportions that harmonize with the dimensions of the series. The wax dripping from the candlesticks transforms the pieces into living processes, in constant evolution. As the wax flows and settles on the brass, it creates a temporal narrative where the viewer witnesses an artwork in perpetual change—never complete, always transforming.
This series aims to create a space where natural matter and time merge, revealing the beauty of the ephemeral and the perpetual. Each piece is both an object and an event, inviting reflection on what is in constant flux in our visual experience.

ESP:
Exploro la interacción entre materiales orgánicos y geometría como un medio para capturar la impermanencia y el proceso en la creación artística. Utilizo telas de yute natural como base, sobre las cuales dibujo formas geométricas —con una predominancia del círculo— empleando cenizas y sedimentos naturales. Aunque a primera vista pueden parecer pinturas, estas piezas están impregnadas con la esencia de la tierra: los sedimentos, mezclados con pegamento, crean una superficie texturizada que sugiere tanto solidez como fragilidad.
El círculo, símbolo de totalidad y ciclo continuo, se entrelaza con trazos geométricos y lineales, invitando al espectador a reflexionar sobre la relación entre el caos y el orden en la naturaleza. En algunas obras, integro candelabros de latón, diseñados con proporciones que armonizan con las dimensiones de la serie. La cera que se derrama de los candelabros transforma las piezas en procesos vivos, en constante evolución. A medida que la cera fluye y se asienta sobre el latón, crea una narrativa temporal, donde el espectador presencia una obra en permanente cambio, nunca finalizada, siempre en transformación.
Esta serie busca ser un espacio donde la materia natural y el tiempo se fusionan, revelando la belleza de lo efímero y lo perpetuo. Cada obra es tanto un objeto como un evento, invitando a reflexionar sobre lo que está en continuo flujo en nuestra experiencia visual.
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